Zorg dat je daar bent waar je klant je zoekt. Ik weet het, ik vertel niets nieuws, maar online daar gebeurt het! De webshops in print vliegen ons om de oren: als ondernemer kun je er niet meer omheen. Drie jaar geleden begon ik bij Probo als commercieel manager, sindsdien is het aantal klanten met webshop verviervoudigd. Die groei zet nog altijd door.
Een paar jaar geleden was het vrij moeilijk om een webshop te bouwen zonder hulp van een specialist. Online marketing – hoog scoren in Google – was vanwege het geringe aanbod webshops juist kinderspel. Nu is dat andersom. Dankzij onze koppeling met SyncSilo, ISI publishing innovators en Prindustry is zelf een webshop bouwen een fluitje van een cent. Daarvoor blijven we op zoek naar samenwerkingen met diverse partijen. Maar hoe val je op tussen al die andere webshops? Daar ligt de uitdaging.
Professionals met een te breed online aanbod hebben het vaker moeilijk zien wij. Klanten zoeken namelijk nooit ‘alles’, maar juist heel specifiek naar een oplossing voor hun probleem. Daar zit meteen het grote voordeel van een niche: hoe specifieker je aanbod is, des te beter het gevonden wordt.
Google Analytics laat je zien waar jouw doelgroep online naar zoekt. Met diezelfde woorden omschrijf jij je aanbod op je website: jij biedt wat zij zoeken. Je zult ontdekken dat dit niet langer one size fits all is: er rollen steeds vaker gepersonaliseerde oplossingen uit onze printers.
Dus vergeet standaard behangrollen, muurcirkels in alle kleuren en maten of veiligheidsproducten: generalisten zijn er genoeg. Richt je op een klein stukje van die grote berg, dan kom je specialistisch over. Een product dat een kleine, maar juist betrokken doelgroep aanspreekt. Eenmaal succesvol, groei je eenvoudig door naar een volgende nichemarkt.
Wat verder belangrijk is? Met kwaliteit en snelle levertijden kun je de concurrentie nog altijd te slim af zijn. Maar uniek zijn is echt key. Bouw aan een sterk merk, vertel je eigen verhaal. Weet je je passie over te brengen, dan worden klanten onderdeel graag onderdeel van jouw verhaal.
Een nichemarkt kiezen, SEO en SEA: wij helpen je er graag bij. In ons whitepaper over webshops leer je hoe jij binnen de kortste keren de zoekresultaten van Google bepaalt. Direct aan de slag? Download de whitepaper bouw vanuit concrete stappen aan een webshop die opvalt en succesvol klanten trekt.
Zit je met andere vragen of wil je sparren? Mail mij gerust, ik denk graag met je mee!
Douwe Pieter,
Commercieel manager
douwepieter@probo.nl