Probo Blog
Trends-Bernd-zipper-2

Trends in print; wat moet je er (niet) mee?

· Win de wedstrijd met deze tips van Bernd Zipper ·

19 maart 2019

Dé belangrijkste trends en ontwikkelingen in print om op in te spelen zijn vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Maar ondernemers die deze kansen goed toepassen en unieke waarde toevoegen blijven ook op lange termijn relevant.

Prints laten afwerken door robots of de steeds uitgebreidere mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. Het zijn maar een paar voorbeelden van dingen die tot een paar jaar geleden nog alleen in science fiction films voorkwamen. De ontwikkelingen gaan zo snel dat we nog wel eens willen vergeten dat 11 jaar geleden bijna niemand nog een smartphone had. Ben jij klaar voor de toekomst? En wat moet je weten om ook dan succesvol te zijn? Bernd Zipper heeft hier een paar heldere ideeën over. Een korte samenvatting:

Even voorstellen

Bernd Zipper is een bekende naam in de markt. Deze goeroe heeft een sterke voorliefde voor alles wat met print te maken heeft. Daarnaast is hij CEO van Zipcon consulting GmbH in Essen, Duitsland. Dankzij zijn jarenlange ervaring kan hij duidelijk schetsen wat je moet weten om succesvol te zijn. Zijn visie:

  • Verleen de beste service aan jouw klanten
  • Verdiep je in de kracht van personalisatie
  • Print is bij lange na niet dood

Verleen de beste service aan jouw klanten

Veel bedrijven roepen het, maar in de praktijk valt het soms nog tegen. Zet jij je klant altijd op nummer één? Hoe makkelijk kan een klant zijn order betalen? Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website? En hoe presenteer je je op sociale media? Volgens Bernd zijn dit belangrijke aanknopingspunten die je kunnen helpen om tevreden klanten te krijgen. Dit is soms ook lastig, omdat je voor jouw klanten moet denken en ze echt goed moet snappen. Maar onmogelijk is het niet. Bezoek je klant en ervaar zelf waar ze tegenaan lopen in hun dagelijkse werk. En het belangrijkste: hoe kun jij hen helpen om hun probleem op te lossen? Uiteraard hoort daar ook een goede klachtenafhandeling bij. “Een klant die klaagt, wordt een loyale fan als hij verrast wordt,” aldus Bernd. En luister ook goed naar je klanten die tevreden zijn. Speel op in hun behoeftes. Zo maak je van een tevreden klant een ambassadeur.

Bernd-zipper-1

Verdiep je in de kracht van personalisatie

Bernd ziet een markttrend in hyperpersonalisatie, waarbij digitale print het ultieme middel is. Onderschat dus de kracht van personalisatie niet en zo creëer extra waarde voor de ontvanger. In een digitale wereld zorgt print ervoor dat communicatie en herinneringen tastbaar blijven. Denk buiten de gebaande paden (lees: een pen met de gegevens van jouw klant), maak hem of haar blij met Etiketten en functionele interieurs. Kies daarbij een unieke benadering. Een baby boomer heeft immers andere behoeftes dan iemand uit generatie X, Y of een millennial. Doe je dit goed, gegarandeerd dat je je producten hiermee onsterfelijk maakt!

Trend-generaties

Bron: presentatie Bernd Zipper, Zipcon

Print is bij lange na niet dood

Print is here to stay, vindt ook Bernd. Alleen de printbedrijven die geen waarde toevoegen voor hun klant gaan het in de toekomst niet redden. In een interview zei Bernd eerder al dat print een aantal fundamentele eigenschappen heeft die mensen altijd als prettig blijven ervaren. Veel verschillende media zijn vluchtig, maar printproducten zorgen voor aankopen door hun bijzondere emotionele aantrekkingskracht.

Kortom: er zijn een hoop leuke ontwikkelingen in het vooruitzicht. Waar voeg jij waarde toe?

Jordy

Bezoekt vakbeurzen, doet marktonderzoek en is continu bezig om de gouden tip uit duizend-en-één ideeën te filteren.

LEES OOK