Probo Blog
Viscom 2019

5 tips voor een spraakmakende beurs

· Hoe zorg je ervoor dat bezoekers blijven plakken ·

8 januari 2019

‘Veel mensen gesproken en contacten opgedaan’, ‘geweldige sfeer’ en ‘zeer geslaagd’. Zomaar wat commentaren na een vakbeurs of zakelijk evenement. Maar wanneer is een beurs geslaagd? Alles valt of staat met een goede voorbereiding en een stand die opvalt in de massa. We geven je vijf nuttige tips voor een succesvolle beurs.

Meedoen aan een (vak)beurs is leuk, intensief en vaak synoniem voor een forse investering. De huurprijs van de standruimte is nog maar het begin. Stap twee is het nadenken over de doelstellingen, de inrichting, het opbouwen, deelname tijdens de beurs zelf en het afbouwen. Om over eventuele follow-up acties nog maar te zwijgen.

Wil jij ook met je stand een blijvende indruk achterlaten, dan helpen deze vijf tips je hierbij. Handig voor jouw eigen stand of als advies voor jouw klant.

1. Wat ben je van plan?

Voordat je vol enthousiasme aan het adviseren of ontwerpen gaat, is het goed om de volgende vragen helder te hebben:

  • Welke boodschap wil je met jouw stand uitdragen?
  • Wat zijn de afmetingen en wat is de locatie van jouw stand?
  • Wil en kun je onderdelen van jouw stand vaker gebruiken?
  • Heb je ruimte nodig om producten, flyers, foldermateriaal of relatiegeschenken uit te stallen?

Op basis van deze vragen heb je een goed beeld van de randvoorwaarden en kun je aan de slag met een beursstand op maat.

2. Bepaal je budget

Het assortiment artikelen en materialen voor beurzen en evenementen is gigantisch groot. Dat is fijn aan de ene kant, maar aan de andere kant kan het daardoor juist ook onoverzichtelijk worden. Daarom is het goed om een budget mee te nemen in je uitgangspunten. Begin pas met ontwerpen als het budget bekend is. Het budget bepaalt namelijk in belangrijke mate welke materialen en producten in aanmerking komen. Zo kun je kiezen voor producten die vaker te gebruiken zijn. De prints van de Roll up Deluxe of Pixlip Go frame zijn namelijk eenvoudig te verwisselen en ook voor de Beurswanden zijn losse prints los verkrijgbaar. Zo kun je na een beurs nog een showroom, winkel of receptie aankleden met deze materialen.

3. Maak van zomaar een stand ‘the place to be’

Hoe zorg je dat bezoekers bij jouw stand blijven plakken? Simpel, maak van jouw stand een hotspot. Als je mag kiezen tussen een gezellig vol terras en het restaurant ernaast waar maar twee tafeltjes bezet zijn, dan kies je toch voor de eerste optie? Als we uit eigen ervaring mogen spreken, adviseren wij iets lekkers!

Eerlijk waar, het werkt! We begonnen ermee tijdens Sign2Com beurs in Kortijk en ook op Heimtextil in Frankfurt was het een groot succes: een barista die bezoekers de mooiste en lekkerste koffievariaties voorschotelde. Ook de smoothie-bar op Viscom in Düsseldorf  trok veel bezoekers. Gasten kunnen even ongedwongen je stand bekijken en je spreekt de bezoeker vervolgens onder het genot van een heerlijk drankje. Geen koffieleut of gepureerd fruit liefhebber? Installeer dan bijvoorbeeld een oplaadpunt voor tablets, laptops of mobiele telefoons. Een goedkope oplossing, maar reken maar eens na hoeveel bezoekers zeer waarschijnlijk hun device van wat extra stroom willen laten voorzien.

4. Een originele give-away werkt!

“Hebben jullie ook pennen? Of stickers?” Het klinkt flauw, maar het is verbazend hoe snel het nieuws van gratis hebbedingetjes rondzingt op een beurs. Tegenwoordig kunnen dat USB-sticks zijn of meer bedrijfsgerelateerde give-aways, maar als bedrijf kun je bijna niet meer zonder. Wij hebben altijd een voorraad Proboxen mee, gevuld met samples van onze materialen. Op andere vakbeurzen deelden wij tulpen uit, geprint op Re-board® karton. Of wenskaarten van verschillende plaatmaterialen, zoals Dibond® en Forex®. En onze multitool trok de aandacht van vakbladen. Houd er rekening mee dat er wel een relatie met het product of de dienst van jouw klant moet zijn. Is dit niet het geval, dan is het effect verwaarloosbaar.

5. Val op in de massa

Je bent als standhouder niet de enige die om de aandacht van bezoekers vraagt. Daarom wil je een stand die eruit springt en iets anders laat zien dan anders. Even aan de beursdrukte ontsnappen kan bijvoorbeeld met een stiltepoort met Akoestische panelen bekleed, een gigantische ballenbak of een speelautomaat in de stand. Of denk letterlijk ‘out of the stand’ en biedt bijvoorbeeld een service aan waarbij je de auto laat wassen van je bezoekers.

Met deze vijf tips als basis laat je een blijvende indruk achter. Trouwens, druk aan het opbouwen en iets vergeten? Dankzij onze korte levertijden bezorgen wij de meeste producten de volgende dag al. Als het nodig is op de beursvloer zelf!

Jordy

Bezoekt vakbeurzen, doet marktonderzoek en is continu bezig om de gouden tip uit duizend-en-één ideeën te filteren.

LEES OOK